Profilreklam: en effektiv marknadsföringsmetod

Företag är duktiga på att komma på nya sätt att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Man kan kommunicera via radio, tidningar, tv och internet. Man kan också använda sig av profilreklam. Profilreklam är olika typer av produkter där man har tryckt upp företagets logo eller någon visuell design. De produkter som används kallas profilprodukter. De brukar ges bort gratis, att ge bort presenter kan nämligen visa sig vara en mycket bra affär på lång sikt. Ert företag kommer att stärka sin position på marknaden genom att använda profilreklam och ni kommer dessutom att stärka kännedomen om ert varumärke. 

Hur kan man använda profilreklam i praktiken?

När man ger bort någonting gratis så kommunicerar man olika saker. Man kommunicerar dels att man är ett generöst företag som vill dela med sig till sina kunder men också att man är en stark aktör som har råd att ge bort saker gratis. Att använda sig av profilreklam på till exempel en mässa är mycket effektivt. Genom att ge bort någonting till förbipasserande så är det mycket enklare att inleda en diskussion med potentiella kunder om ert företag. Alla uppskattar att få någonting gratis och konversationen får en positiv start. Man kan också finnas närvarande på stora sportevent eller festivaler. 

Profilreklam får företag att lämna avtryck 

Alla företag som någon gång har använt profilreklam vet vilken kraft den kan ha. Det är ett effektivt sätt att marknadsföra sig på bland olika typer av kundsegment. Många profilprodukter är utformade så att kunden kan använda den i åratal, det kan till exempel vara en reflex eller en penna. En penna används ibland flera gånger varje dag, den lånas ut eller den glöms någonstans. Då kommer ditt varumärke att spridas till nya personer. Din logo eller ditt budskap kommer att visas dagligen till många olika personer. 

Vad är bra profilreklam? 

Det finns många olika typer av profilreklam som ska ses som en långsiktig investering för ert varumärke. En bra profilreklam är en produkt som de flesta använder flera gånger i veckan i vår vardag. Det handlar om att skapa en igenkännande-effekt som man uppnår genom att exponera varumärket så mycket som möjligt. Kepsar och t-shirtar är exempel på en effektiv profilreklam. Tänk bara på hur många personer man går förbi när man är ute och går på stan eller i ett köpcentrum. En person har på sig en keps med ert varumärke på blir bokstavligen en levande reklampelare.