Som företagare är du förmodligen van vid att ta hand om i princip allt som händer och sker i din verksamhet. Du har många hattar och känner dig kanske inte helt bekväm med att behöva delegera uppgifter till andra aktörer. Men det finns faktiskt många fördelar med att använda en företagsmäklare när du ska sälja ditt företag. Så om du går i tankar om att göra detta bör du ändå försöka slappna av lite och överväga denna möjlighet.
Funderar du på att sälja ditt bolag? Fortsätt då att läsa för att få reda på vilka några av de största fördelarna med detta alternativ är!
Din företagsmäklare kan hjälpa dig på flera sätt i försäljningsprocessen
Detta är enligt oss de främsta skälen att ta hjälp av en företagsmäklare vid försäljningen av ditt företag:
- Sekretess.
När du ska sälja ditt bolag vill du kanske inte att dina anställda, kunder och konkurrenter på förhand får reda på detta. Genom att anlita en mäklare kan du få hjälp med att bibehålla sekretessen så länge som möjligt under försäljningsprocessen. Mäklaren kan till exempel få alla potentiella köpare att underteckna ett sekretessavtal. Först när detta är undertecknat kan spekulanterna då ge sig in i förhandlingen och få mer information om ditt företag. - Erfarenhet.
De flesta företagsmäklare för statistik över sin historik. Det innebär att de på begäran kan ta fram försäljningsdata som är relevant för din bransch. De kan därmed också hjälpa dig att värdera och prissätta ditt företag på ett pricksäkert sätt. Du slipper helt enkelt våndas och behöva gissa hur mycket bolaget är värt. Erfarenheten kommer dessutom väl till hands i en så delikat och känslig process som en försäljning av bolaget ju faktiskt är. - Administration.
Drunknar du redan i pappersarbete? I sådana fall vill du såklart inte ta på dig ytterligare administration i samband med försäljningen av ditt företag. Som tur är kan en mäklare ofta hjälpa dig med denna del och vägleda dig genom hela pappersarbetet. Det betyder att du istället kan koppla av och fokusera mer på annat. Till exempel kan du ju vilja fortsätta lägga din tid och energi på ditt företag innan försäljningen faktiskt blir verklighet.